Meditace

Lidé meditují již po staletí, neboť se snaží nalézt vnitřní harmonii. Všechna velká náboženství, jako buddhismus, islám, hinduismus a křesťanství, používají meditaci jako metodu, jež vede k duchovnímu osvícení.
Zvyšuje schopnost koncentrace, posilu vnímání vlastní hodnoty meditujících a přináší uvolnění při zátěžových situacích. Mnoho lidí medituje nezávisle na náboženství a spiritualitě, aby se cítili fyzicky i psychicky lépe, aby překonali deprese nebo se zbavili závislosti na drogách, kofeinu či alkoholu.

Meditace zmírňuje negativní vliv migrény, nespavosti, špatného trávení, premenstruačního syndromu, stavů úzkosti a panické hrůzy, snižuje uvolňování stresových hormonů i krevní tlak a zlepšuje celkové prokrvení. Kromě toho meditace pomáhá optimálně sladit pulz a dýchání a zvyšuje spokojenost s vlastní prací a výkonem.

Meditace přispívá k dosažení rovnováhy mezi oběma mozkovými hemisférami. Levá hemisféra má na starosti myšlení, mluvení a psaní. Pravá hemisféra přísluší intuici, fantazii a pocitům.

V hektickém pracovním dnu, přeplněném povinnostmi, je důležité si nají pro sebe několik minut. Když si přesně rozvrhnete dobu aktivit, přinese Vám to i jiné výhody a budete mít čas i na sebe.
Správné držení těla dýchání jsou pro meditaci důležité, to však neznamená, že se musíte trápit obtížnými jogínskými cviky. Lze ji provádět ve 4 základních polohách:

– vsedě
– v tureckém sedu
– vkleče
– vleže

Meditovat se dá vždy a všude, můžete meditovat i vestoje, při chůzi nebo dokonce při tanci.

Meditační cvičení většinou začínají uvolňovací fází (za příjemné relaxační hudby, vonných tyčinek či aromatických olejíčku v klidném koutku nebo v parku na lavičce, v trávě apod.), po ní meditující zaměří svou mysl na jeden bod, konkrétní list nebo tón.
Také se používají afirmace – slovní ujišťování, které můžete říkat nahlas nebo jen pro sebe a které opakujete tak dlouho, až přestanete uvažovat o jeho výpovědi a začnete si uvědomovat jen jeho zvuk. Člověk může afirmace používat každý den, nejen při meditaci, aby se naprogramoval na pozitivní myšlení, aby vám přinášela dobrý pocit a také aby se dala lehce vyslovit. Např. Mám dobrý pocit, odpouštím si, mé tělo je krásné, jsem se sebou spokojený, cítím se zcela uvolněné apod.

Pokud by jste měli problém s meditací, jsou k dostání i namluvená CD např. v knihkupectví.
Pomocí slov budete vedeni k uvolnění a relaxaci.

Zdroj: L.Turnerová Meditace